Klinika Stresu to projekt inspirowany Metodą Redukcji Stresu Opartej na Uważności – Mindfulness-Based Stress Reduction – MBSR oraz na programie zapobiegania depresji MBCT – Mindfulness-Based Cognitive Therapy.

Prowadzimy wykłady i kursy uczące metod i technik radzenia sobie ze stresem. Programy warsztatów opracowane zostały na podstawie Metody Redukcji Stresu Opartej na Uważności (MBSR Mindfulness-Based Stress Reduction) stworzonej przez prof. Jona Kabat-Zinna z Kliniki Redukcji Stresu Uniwersytetu Medycznego Massachusetts – Center for Mindfulness in Medicine, Health Care, and Society, Worcester, USA, oraz na programie zapobiegania depresji MBCT – Mindfulness-Based Cognitive Therapy opracowanym przez prof. Marka Williamsa z zespołem przy Uniwersytecie w Oxford.
Metoda Redukcji Stresu Oparta na Uważności stosowana jest z powodzeniem od 1979 roku w wielu placówkach służby zdrowia, w biznesie, w szkolnictwie oraz przez osoby indywidualne w Stanach Zjednoczonych oraz w wielu innych krajach.

Terapia Poznawcza Oparta na Uważności – MBCT łączy elementy terapii poznawczej z praktyką medytacyjną i ma na celu umożliwienie poznania innego spojrzenia na ból i cierpienie związane z depresją i innymi problemami emocjonalnymi, jak również osiągnięcie dobrostanu i lepszego funkcjonowania.

Warsztaty przeznaczone są dla wszystkich, którzy pragną nauczyć się radzić sobie ze stresem i poprawić jakość życia. W czasie spotkań uczestnicy poznają nowoczesne i zweryfikowane naukowo techniki redukcji stresu opracowane na podstawie programu MBSR .

Klinika Stresu to centrum aktywnego uczenia się jak wykorzystywać własne zasoby do poprawy zdrowia i samopoczucia.


Ewa Kaian Kochanowska

Nauczycielka Metody Redukcji Stresu Opartej na Uważności – Mindfulness-Based Stress Reduction – MBSR, certyfikowana w Institute for Mindfulness-Based Approaches w Niemczech, terapeutka MBCT (Mindfulness-Based Cognitive Therapy) w procesie certyfikacji w Oxford Mindfulness Centre. Prowadzi kursy redukcji stresu na bazie uważności, warsztaty, wykłady o uważności oraz zajęcia mindful jogi. Jest nauczycielką akademicką na studiach dziennych i podyplomowych Uniwersytetu SWPS w Sopocie i we Wrocławiu.

Ukończyła roczne intensywne szkolenie w terapii poznawczo-behawioralnej zaburzeń osób dorosłych. Obecnie uczestniczy w szkoleniu psychoterapeutycznym w nurcie Analizy Bioenergetycznej Alexandra Lowena w Warszawie afiliowanym przez Florida Society for Bioenergetic Analysis.

Twórczyni projektu i założycielka Kliniki Stresu. Autorka publikacji z zakresu zastosowania Mindfulness w edukacji.  Absolwentka Uniwersytetu Gdańskiego, studiów podyplomowych na Uniwersytecie Jagiellońskim oraz wielu kursów prowadzonych w Polsce, UK, USA, Holandii. Autorka książki “Uważność. Spokojny umysł, jasne myśli, dobre życie.” Jest współzałożycielem i wiceprezesem Fundacji Rozwoju Mindfulness.

Lubi gotować według pięciu przemian i jeździć na wycieczki rowerowe.


Robert Sikora

Nauczyciel MBCT (Mindfulness-Based Cognitive Therapy) w procesie certyfikacji w Oxford Mindfulness Centre.

Absolwent pierwszej edycji Studiów Podyplomowych „Uważność i współczucie. Podstawy, badania i psychoterapia.” na Uniwersytecie SWPS w Warszawie oraz pierwszego w Polsce kursu nauczycielskiego MBCT organizowanego przez Fundację Rozwoju Mindfulness.

W przeszłości współprowadził młodzieżowe grup wsparcia w Ośrodku Profilaktyki Społecznej w Lublinie, a w ostatnich latach także kursy tańca (kizomba) dla dorosłych.

Obecnie łączy swoje doświadczenie w pracy z ludźmi z różnych dziedzin na polu uważności, czerpiąc inspirację zarówno z psychologii Dalekiego Wschodu, jak i trzeciej fali terapii poznawczo-behawioralnej, w tym również ACT oraz DBT.

Kocha ruch, rower, taniec, muzykę i góry.


Katarzyna Sawicka

Uczestniczka szkolenia nauczycielskiego Terapii Poznawczej Opartej Na Uważności MBCT Mindfulness-Based Cognitive Therapy w Oxford Mindfulness Centre przy współpracy z Fundacją Rozwoju Mindfulness. Licencjonowany nauczyciel uważności dla młodzieży Odkrywanie Praktyki Uważności OPU w Akademii Mindfulness Michaela Sandersona w ramach programu AMdM (Akademia Mindfulness dla Młodzieży). Ośmiotygodniowy kurs redukcji stresu MBSR Mindfulnes Based Stress Reduction ukończyła pod kierunkiem Ewy Kaian Kochanowskiej.

Własną praktykę opiera na wdzięczności oraz uważnym słuchaniu. Od dwudziestu lat związana z edukacją jako nauczyciel języków obcych, twórca programów europejskich i wymian międzynarodowych. Tworzy i koordynuje projekty wspierające rozwój zawodowy i osobisty nauczycieli w ramach międzynarodowego programu Erasmus+.

Propagowanie treningu uważności traktuje jako ugruntowanie holistycznego spojrzenia na obszar edukacji, dążenie do dobrostanu, poprawy jakości życia oraz budowania dobrych relacji osobistych i zawodowych. Wierzy, że szczęśliwi rodzice i szczęśliwi nauczyciele zmieniają świat.

Prywatnie jest mamą trójki dzieci, kocha podróże, ciekawe spotkania, muzykę, pyszne jedzenie oraz grę na fortepianie.


Michal Strzelczyk

Doświadczony fizjoterapeuta specjalizujący się w edukacji ruchowej, fizjoprofilaktyce oraz rehabilitacji osób ze schorzeniami neurologicznymi, urazami oraz przewlekłym bólem. Pracuje przede wszystkim metodami edukacji ruchowej i łagodnymi ćwiczeniami opartymi na badaniach naukowych oraz oddziaływaniami neurofizjologicznymi (głównie PNF), a także technikami terapii manualnej miękkiej.

Propaguje model fizjoterapii w podejściu biopsychospołecznym, traktujący człowieka i jego problemy w szerszym kontekście. Inspiruje się interdyscyplinarnymi metodami edukacji somatycznej, rozwijającymi potencjał ruchowy człowieka, w szczególności metodą Feldenkraisa oraz Basic Body Awareness Therapy.

Na co dzień prowadzi centrum fizjoprofilaktyki i rehabilitacji KINESIS w Gdańsku http://kinesis-gdansk.pl/

„Jestem przekonany, że rehabilitacja jako nauka różnych sposobów ruchu i nabywanie korzystnych nawyków może być nie tylko podstawą lepszej jakości życia, ale również ciekawą przygodą – poznawaniem siebie, odnajdywaniem własnych możliwości, rozwijaniem ulubionych dziedzin i pasji.”


Marzena Modzelewska-Szuca

Uczestniczka Szkolenia Nauczycielskiego Terapii Poznawczej Opartej Na Uważności MBCT. Jej najważniejszym odkryciem w trakcie włączania w życie metody uważności jest życzliwa AKCEPTACJA.

Pasjonatka psychologii oraz filozofii Dalekiego Wschodu, inspiracją dla niej są przywódcy duchowi i wielcy nauczyciele. Od kilku lat systematycznie praktykuje uważność i wprowadza ją do swojego życia osobistego i zawodowego. Jak sama podkreśla: „uważność umożliwia mi wychodzenie ze strefy komfortu, mimo, że jest to trudne i czasami bolesne.”

Wieloletnia menedżerka w branży morskiej, dbająca o dobre relacje biznesowe. Doskonała organizatorka wydarzeń. Członkini zarządu i filar sfery prawnej i księgowej Fundacji Rozwoju Mindfulness. Z otwartym sercem i umysłem angażuje się w każde działanie.

Lubi słońce, podróże, dobre jedzenie oraz łamigłówki, matematykę i układanie puzzli.


Maciej Siudyła

Praktykuje jogę od ponad 30 lat. Uczył się pod kierunkiem Jurka Jaguckiego, Swami Saradanandy i wielu innych nauczycieli.
Jest uznanym wieloletnim nauczycielem jogi oraz instruktorem rekreacji ruchowej o specjalności hatha yoga, uczy według zasad szkoły Swamiego Sivanandy.

Prowadzi zajęcia jogi z elementami pranayamy i relaksacji. Współpracuje z gdańskim Ośrodkiem Edukacji Prozdrowotnej Fujisan oraz krakowską filią ośrodka Sivananda Yoga Vedanta Centrum.

Sam o sobie mówi: Praktykuję asany gdy tylko mam czas. Próbuję przekazać swoje doświadczenia innym.


Iwona Klinika StresuIwona Kubale

Jogę praktykuje od ponad 15 lat pod kierunkiem Swamiego Karmayogi Saraswati (indywidualny tok nauczania), Swami Saradanandy i Macieja Siudyły.
Ukończyła certyfikowany Międzynarodowy Kurs dla Nauczycieli Jogi Szkoły Sivanandy TTC w Polsce oraz dwa miesięczne nauczycielskie kursy tantra jogi w Shri Kali Ashram w Indiach.
Pasjonatka zdrowego stylu życia, wegetarianka gotująca według zasad kuchni makrobiotycznej. W kręgu jej zainteresowań znajdują się także radiestezja i feng shui. Prowadzi m.in. jogę relaksacyjną, jogę dla seniorów oraz jogę na zgubienie zbędnych kilogramów.