Prof. Jon Kabat-Zinn – twórca Metody Redukcji Stresu Opartej na Uważności (MBSR – Mindfulness-Based Stress Reduction).

W roku 1979 założył Klinikę Redukcji Stresu na Uniwersytecie Medycznym w Massachusetts w Worcester, USA – Center for Mindfulness in Medicine, Health Care, and Society. Jest założycielem i pierwszym dyrektorem Centrum Zastosowań Mindfulness w Medycynie.

Metoda Redukcji Stresu Oparta na Uważności stosowana jest z powodzeniem od 1979 roku w wielu placówkach służby zdrowia w Stanach Zjednoczonych oraz w wielu innych krajach.

Jon Kabat-Zinn jest autorem wielu książek na temat uważności i zastosowań uważności w codziennym życiu – patrz Biblioteka. Wydał też wiele płyt z instrukcjami do praktykowania uważności Mindfulness Meditation Practice.

Poniżej znajdziesz ciekawe wykłady Jon Kabat-Zinna (w języku angielskim):

Jon Kabat-Zinn drew hundreds of people to Lesley University’s Brattle Campus Monday, October 3, 2011, to deliver the Sonnabend Lecture, guiding the packed audience through an exploration of Mindfulness, followed by a meditation exercise.

 

Dr Jon Kabat-Zinn – The Joy and Miracle of Parenthood, Nov. 2010

 Conversations on compassion: interviews with individuals who have contributed to changing the world. Interview with Jon Kabat-Zinn, December 2011
Follow Your Heart. Nov 2010

 

Jon Kabat-Zinn leads a session on Mindfulness at Google, October 2007

 

Mindfulness, Stress Reduction and Healing, Google, March, 2007
Coming to Our Senses, UCTelevision, 2008
Opening talk at the Center for Mindfulness 3rd Annual International Conference in Worcester, MA in April 2005

Mark Williams – profesor psychologii klinicznej i badacz, stypendysta Wellcome Trust na Uniwersytecie Oxford, gdzie stosuje z sukcesem metodę Mindfulness-Based Cognitive Therapy w terapii osób cierpiących na depresję.

 

Współautor bestsellera „Świadomą drogą przez depresję” (The Mindful Way Through Depression. Guilford 2007)

Autorzy książki – Mark Williams, John Teasdale, Zindel Segal i Jon Kabat-Zinn – przedstawiają praktyczne zastosowanie MBCT – Mindfulness-Based Cognitive Therapy – Terapii Poznawczej Opartej na Uważności. Autorzy odkryli psychologiczny mechanizm powstawania depresyjnych wzorców przeżywania. Ponieważ mechanizm ten opiera się na automatyzmie reakcji na myśli, uczucia i zdarzenia, terapia polega na przerywaniu błędnego koła poprzez świadomy powrót do bieżącego doświadczenia, chwila po chwili. Zgodnie z doświadczeniami wielu pacjentów MBCT na Zachodzie, tym co ułatwia utrzymanie owego kontaktu z chwilą bieżącą jest świadomość oddechu i ciała. Książka jest poradnikiem samopomocy dla osób o skłonnościach do depresji lub pogrążania się w dręczących myślach na własny temat. Proponuje konkretne ćwiczenia i jest ilustrowana wieloma przykładami z życia. Załącznikiem do książki jest płyta CD z instrukcjami do ćwiczeń uważności.

Wypowiedzi prof. Marka Williamsa (w języku angielskim):

Science Oxford Live March 2012. Professor Mark Williams from Oxford University delivers a lecture to the public about the science of mindfulness.

 

Professor Mark Williams introduces Mindfulness. „We live in a world filled with material wealth, live longer and healthier lives, and yet anxiety, stress, unhappiness, and depression have never been more common. What are the driving forces behind these interlinked global epidemics?” Professor Williams co-developed Mindfulness-Based Cognitive Therapy (MBCT), a treatment for anxiety, stress and depression that is at least as effective as drugs at preventing new episodes of depression. It’s now one of the preferred treatments for depression recommended by the UK’s National Institute for Health and Clinical Excellence. The same technique, based upon an ancient form of meditation, can also help us cope more effectively with the relentless demands of our increasingly frantic world. Professor Williams and Dr Penman co-authored the bestselling book Mindfulness: Finding Peace in a Frantic World.

 

Prof. Mark Williams talks about Mindfulness-Based Cognitive Therapy

On Mindfulness-Based Cognitive Therapy
Prof. Williams talks about stress

Mark Williams is Professor of Clinical Psychology at the University of Oxford and Wellcome Trust Prinicpal Research Fellow. From 1983 to 1991 he was Research Scientist at the Medical Research Council’s Cognition and Brain Sciences Unit in Cambridge. From 1991 to 2002 he was Professor of Clinical Psychology at the University of Wales, Bangor, where he founded the University’s Institute of Medical and Social Care Research (IMSCaR) and the Center for Mindfulness Research and Practice. His research in clinical and experimental psychology focuses on understanding the psychological processes that underlie depression and suicidal behaviour and the development of new psychological treatments. He received the Shapiro Award from the British Psychological Society, and has been elected Fellow of the Academy of Medical Sciences.

Mindfulness Based Cognitive Therapy UK


Saki F. Santorelli, EdD, MA is Executive Director of the Center for Mindfulness in Medicine, Health Care, and Society, and an Associate Professor of Medicine in the Division of Preventive and Behavioral Medicine at the University of Massachusetts Medical School.

He has been the Director of the renowned Stress Reduction Clinic since 1996 and has made pioneering advances in Mind-Body and Integrative Medicine, through the clinical application of meditation and mindfulness in contemporary medical and health care settings. Since 1980, Dr Santorelli has worked with thousands of medical patients and has educated and helped mentor a generation of practitioners of mindfulness-based stress reduction (MBSR); he has trained hundreds of leaders and innovators in the private and public sectors, prison inmates and correctional facilities staff, clergy, and thousands of health care professionals in the US and internationally.

źródło


Bob Stahl, PhD.

Bob Stahl has founded and directs mindfulness-based stress reduction programs in five medical centers in the San Francisco Bay area including El Camino Hospital in Mt. View and O’Connor Hospital in San Jose.

A long-time mindfulness practitioner, Bob lived in a Buddhist monastery for 8.5 years and has completed MBSR teacher certification at University of Massachusetts Medical Center. Dr. Stahl also serves as an Adjunct Senior Teacher for Oasis the institute for mindfulness-based professional education and innovation of the Center for Mindfulness in Medicine, Health Care, and Society at the University of Massachusetts Medical SchoolBob Stahl is a co-author of „A Mindfulness-Based Stress Reduction Workbook”

Poniżej wykład Bob Stahl’a dla Google w maju 2010:
Meditation as Medicine: Mindfulness-Based Stress Reduction An Approach to Stress Reduction, Chronic Pain and Illness


Barry Magid

Amerykański psychoanalityk i terapeuta z wieloletnim doświadczeniem, nauczyciel zen szkoły ‘Zwykły Umysł’ Charlotte Joko Beck.

Chociaż słowo „medytacja” ma wiele duchowych konotacji, my nie robimy nic więcej, tylko siedzimy. Siedząc czujemy, że oddychamy. Nie ma powodu, żeby się martwić o myśli, po prostu siedzimy i oddychamy. Obecnie fizyczne akt siedzenia uważany bywa za coś oczywistego, a nacisk kładziony jest na to, co się dzieje w umyśle, ale jednak medytacja to aktywność także fizyczna, nie tylko umysłowa. Siedzimy w pewien szczególny sposób, tradycyjnie z prostymi plecami i ze skrzyżowanymi nogami, tak żeby kolana opierały się na podłożu. Możemy myśleć o medytacji jako o formie jogi w jednej postawie, w której pozostajemy przez całe życie. Zdolność utrzymania postawy wpływa na zdolność do utrzymana skupienia i koncentracji. Dostrojenie się do własnego ciała jest najbardziej podstawową formą uwagi.

Fragment z książki  „Koniec pogoni za szczęściem”

Wydawnictwo Elay 2009


Dr Jan Chozen Bays

Świadome jedzenie.
„Gdy poczujemy siłę skoncentrowanej uwagi, wszystkie rzeczy otworzą się przed nami. Wystarczy tylko odrobina odwagi i chęć rozpoczęcia najwspanialszej z przygód, podróży patrzenia, wąchania, smakowania, odczuwania.”

Mindful Eating: A Guide to Rediscovering a Healthy and Joyful Relationship with Food–includes CD


Thich Nhat Hanh „Cud uważności”

Kiedy idziesz ścieżką do wioski, praktykuj Uwagę. Kiedy idziesz ścieżką obrośniętą z dwóch stron kępami zielonych traw, możesz – praktykując Uwagę – doświadczyć tej ścieżki. Można praktykować poprzez utrzymywanie jednej myśli: „Idę ścieżką prowadzącą do wioski”. Czy świeci słońce, czy ścieżka jest sucha, czy mokra, utrzymuj tę jedną myśl, lecz nie powtarzaj jej jak maszyna. Mechaniczne myślenie jest przeciwne żywej świadomości. Jeśli naprawdę będziemy w stanie pełnej świadomości, kiedy podążamy ścieżką do wioski, wtedy każdy krok wyda nam się nieskończonym cudem, a radość otworzy nasze serca jak kwiaty, umożliwiając wejście do świata rzeczywistości. Lubię chodzić samotnie wiejskimi dróżkami wśród ryżowych pól i dziko rosnącej trawy, stawiając stopy z pełną Uwagą i wiedząc, że stąpam po wspaniałej ziemi. W takich chwilach istnienie staje się cudowna i tajemniczą rzeczywistością. Zwykło uważać za cud chodzenie po powierzchni wody czy unoszenie się w powietrzu, ale myślę, że prawdziwym cudem jest chodzenie po ziemi. Każdego dnia uczestniczymy w cudzie, z którego nawet nie zdajemy sobie sprawy: niebieskie niebo, białe chmury, zielone liście, czarne, ciekawskie oczy dziecka – nasze własne oczy. Wszystko jest cudem.

Wydawnictwo Jacek Santorski & Co 2007

 

Smak. Świadome odżywianie, świadome życie. (Savor. Mindful Eating, Mindful Life.) Thich Nhat Hanh, Lilian Cheung

Jak osiągnąć zdrową wagę i spokój ducha bez wyrzeczeń i poczucia winy.

Rozsądek mówi nam, że aby stracić na wadze, należy mniej jeść i więcej się ruszać. Coś jednak powstrzymuje nas przed tymi zmianami. Przystępujemy więc do programu odchudzania z jak najlepszymi chęciami, jednak nie udaje nam się utrzymać na właściwym kursie. Ani niezliczone diety-cud, ani wydawane na odchudzenie miliardy nie pomagają nam zrzucić wagę i poczuć się lepiej.

Wielu z nas wciąż trwa w błędnym kole wstydu i poczucia winy. Niezliczone godziny trawimy zamartwiając się tym, co zjedliśmy albo zastanawiając się, czy ćwiczymy wystarczająco dużo, słowem, czyniąc sobie wyrzuty z powodu czegoś, co już się stało. Tkwiąc w tym, co było, nie potrafimy żyć w teraźniejszości – w jedynej chwili, w której faktycznie możemy coś zmienić w swoim życiu.

W książce „Smak. Świadome odżywianie…” światowej sławy mistrz zen, Thich Nhat Hanh, oraz naukowiec-dietetyk z Harvardu, Lilian Cheung pokazują, jak raz na zawsze położyć kres zmaganiom z wagą. Oferując praktyczne narzędzia, w tym: metodę wytyczania osobistych celów, szczegółowy poradnik odżywiania oraz plan praktykowania uważności w życiu, autorzy pomagają nam uświadomić sobie korzenie naszych nawyków, a następnie prowadzą nas ku przemianie. „Smak. Świadome odżywianie…” wprowadza nas w praktykę uważności i pokazuje, jak ją zintegrować z codziennym życiem – posiłkami, aktywnością ruchową i wszystkimi innymi sferami naszego funkcjonowania, aby świadomość i przytomność weszły nam w krew.

Wydawnictwo Czarna Owca, 2011